Zo kies je het juiste logo en huisstijl ontwerp
Als startende ondernemer zie je soms door de bomen het bos niet meer. Je prioriteiten liggen bij een groot aantal zaken die je het liefst zo spoedig mogelijk op wilt lossen en uiteraard wil je snel starten met je bedrijf. Maar ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ geldt ook in dit geval. Je kunt denken dat het kiezen van een bedrijfslogo en huisstijl later wel komt, maar je kunt er beter voor kiezen om te zorgen dat jouw bedrijf zich gelijk goed in de markt kan positioneren door direct te starten met een krachtig logo en een huisstijl die geïmplementeerd is in alle promotie(kanalen) binnen jouw bedrijf. Maar hoe kies je voor het juiste logo en huisstijl ontwerp? Hieronder geven we je graag tips om de juiste keuze te maken om direct goed van start te kunnen gaan met jouw bedrijf.
Bij het maken van de juiste keuze voor een logo en huisstijl ontwerp voor jouw (startende) onderneming is het belangrijk om jezelf een aantal vragen voor te leggen.
Eenvoudig ontwerp?
Is het ontwerp van de huisstijl en het logo eenvoudig en duidelijk of eigenlijk toch te vergezocht en kunnen er vraagtekens of onduidelijkheden bij ontstaan? Het laatste wat je wil is een moeilijke huisstijl waarbij potentiële doelgroepen moeten nadenken over de boodschap en het ontwerp. Houdt het dan liever simpel en eenvoudig. Wel kun je sowieso een aantal verschillende logo’s goedkoop laten ontwerpen, zodat je kunt beslissen welk logo het beste bij jouw bedrijf/huisstijl past.
Onderscheidend ontwerp?
Als je je in een sector bevindt met veel concurrentie, laten jouw huisstijl en logo dan voldoende zien waarom een klant voor jullie moet kiezen of springt jullie ontwerp er in ieder geval duidelijk genoeg uit om niet tussen de concurrentie weg te vallen? Bij 15EuroLogos zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen van onderscheidende logo’s.
Herkenbaar ontwerp voor mijn doelgroep(en)?
Valt het ontwerp voldoende op om potentiële doelgroepen te trekken of in ieder geval te interesseren en motiveren om zich verder in ons bedrijf te verdiepen?
Past dit bij ons bedrijf?
Een huisstijl en logo moeten staan voor jou als bedrijf zijnde, je diensten/producten of je medewerkers. Past het ontwerp niet bij jouw bedrijf, dan zal een duidelijke huisstijl ook geen meerwaarde qua exposure in de markt creëren.
Is de kleurkeuze juist?
Ben jij in een ‘groene sector’ werkzaam? Probeer dan binnen je ontwerp ruimte te maken om dit, eventueel met een subtiele verwijzing, in je huisstijl en logo te verwerken. Verder is het belangrijk dat een klant binding voelt met de kleuren van jouw ontwerp en deze zaken ook voldoende opvallen ten opzichte van de concurrentie.
Ben je uiteindelijk nog niet helemaal tevreden? Ga dan met je bestaande huisstijl en logo naar een specialist en laat hem/haar hier wijzigingen in aanbrengen of een nieuwe huisstijl ontwerpen om alsnog te zorgen dat jij je comfortabel voelt met het ontwerp van de logo en huisstijl. Het belangrijkste is dat jij je bedrijf uiteindelijk associeert met de huisstijl en het logo van je definitieve keuze en deze ook trots deelt.