Zo verminder je afval op kantoor!
Bedrijfsafval is een belangrijk onderwerp bij veel bedrijven. Dit proces kost veel bedrijven namelijk behoorlijk wat geld terwijl dit helemaal niet nodig is. Daarnaast heeft de overheid ook een nieuw doel gesteld om het bedrijfsafval te verminderen. In 2030 moeten bedrijven hun bedrijfsafval hebben gehalveerd. Een onmogelijke taak of juist een uitdaging? Bedrijfsafval verminderen hoeft geen obstakel te zijn. Zeker niet met de tips in dit blog.
Afval scheiden
We kunnen het niet vaak genoeg benoemen. Afval scheiden is iets waar eigenlijk ieder bedrijf op dit moment al aan zou moeten voldoen. Door afval binnen je bedrijf te scheiden kan er al zoveel worden behaald. Denk bijvoorbeeld eens aan al dat karton en papier wat onnodig wordt weggegooid. Dit materiaal is ontzettend waardevol en kan prima worden hergebruik. Dit geldt ook voor glas en gft-afval. Afval scheiden is de meest simpele stap als het aankomt op afval verminderen en kan vanaf morgen al worden doorgevoerd. Op deze manier komt er ook veel minder afval onnodig bij het restafval terecht. Laat je bedrijfsafval ophalen? Zorg dan ook dat de ophaaldienst hiervan op de hoogte is.
Georganiseerde bedrijfslunch
Wanneer iedere werknemers zijn of haar eigen lunch meeneemt heb je totaal geen zeggenschap over wat dit is en hoeveel afval dit oplevert. Een tal van plastic verpakkingen, zakjes en misschien wel etensresten belanden direct in de vuilnisbak en dat is zonde. Wanneer je er als bedrijf voor kiest om te bedrijfslunch te organiseren heb jij de totale regie in handen. Jij bepaalt wat er binnenkomt bij het bedrijf en wat niet. Ook kan je er voor kiezen om te gaan voor groenere keuzes en meer biologisch. Ook met lokale producten kan je al op afval besparen en denk eens aan de etensresten. Alles wat je nog over hebt kan eventueel nog voor morgen worden gebruikt. Jij bepaalt het tenslotte.
Tweedehands kantoormeubelen
Als jullie kantoormeubelen nodig hebben, waar kopen jullie die dan? Meestal worden die soort meubelen nieuw aangekocht. Een begrijpelijke keuze maar soms ook overbodig. Kijk eens voor tweedehands. Er zijn een tal van bedrijven die hun kantoormeubelen na een zeer korte tijd alweer inleveren voor nieuwe. Volg hun voorbeeld niet maar doe jij het tegenovergestelde. Kies voor de kantoormeubelen die al een keer zijn gebruikt. Op deze manier bespaar je op afval en vaak ook nog eens op geld. Dat kan dan weer worden gebruikt voor een lekker koud drankje tijdens de vrijdagmiddagborrel.